Jak utrzymać porządek w biurze?

Obowiązek utrzymania powierzchni biurowych w czystości leży zarówno po stronie każdego pracownika, jak i pracodawcy. Ci pierwsi zobowiązani są do dbania o porządek na swoim stanowisku pracy (biurko i jego bezpośrednie otoczenie). Pracodawca z kolei musi dbać o wszystkie części wspólne – korytarze, sanitariaty, otoczenie budynku itp.

 

Porządek na każdym biurku

Wbrew pozorom, wydanie pracownikowi prostego polecenia utrzymania swojego biurka w czystości zazwyczaj nie wystarczy. Trzeba go również wyposażyć w odpowiednie środki chemiczne i przede wszystkim wyedukować, jak należy dbać o porządek przy swoim stanowisku pracy. Chyba każdy z nas spotkał się z sytuacją, gdy przez bezmyślność lub niefrasobliwość zniszczona została powierzchnia mebli, lub co gorsza – matryca monitora. Pracownicy powinni mieć więc dostęp do środków czystości przeznaczonych do czyszczenia różnych powierzchni oraz wiedzieć jak z nich korzystać.

 

Osobną kwestią jest utrzymanie ładu na pulpitach roboczych. Dobrą praktyką jest wprowadzenie zasady “czystego biurka”, polegającą na obowiązku chowania wszelkich dokumentów na zakończenie dnia pracy. W przypadku pracowników operujących na danych osobowych praktyka ta jest wręcz obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa. Niezbędne jest jednak stworzenie ku temu odpowiednich warunków – w większości przypadków w zupełności wystarczy wyposażenie każdego stanowiska pracy w zamykany kontenerek biurowy na dokumenty.

Porządek w częściach wspólnych biurowca

Podstawową zasadą przyświecającą każdej osobie odpowiedzialnej za utrzymanie powierzchni biurowych w czystości powinna być prewencja, czyli zapobieganie pojawianiu się nadmiernych zabrudzeń.

 

Każde wejście do obiektu (oraz ew. przejścia między biurami, a strefami roboczymi – magazynami, halami produkcyjnymi) powinno zostać wyposażone w przemysłowe wycieraczki. Tego typu profesjonalne maty wejściowe są dużo bardziej funkcjonalne, niż ich “domowe” odpowiedniki – bardzo dobrze pochłaniają wilgoć (brak mokrych śladów na posadzce), skutecznie czyszczą podeszwy obuwia (mniej kurzu i piasku wewnątrz budynku) oraz posiadają właściwości antypoślizgowe (spełnienie wymogów BHP). Dodatkowo nowoczesne maty wejściowe mogą być spersonalizowane pod klienta i być dla niego nośnikiem reklamowym. Warto zapytać o właściwe rozwiązanie dla swojej firmy w sklepie internetowym mebledobiura.pl.

 

W każdym biurze powinna zostać zainstalowana odpowiednia liczby koszy na odpadki. Oprócz podręcznych pojemników na papier przy każdym stanowisku pracy, w częściach wspólnych (np. na stołówkach) powinny zostać ustawione kosze umożliwiające segregację śmieci. Warto również umieścić na nich informacje, co do danego pojemnika można wrzucać, a czego się nie powinno. Firmy, które w swojej kulturze organizacyjnej kładą duży nacisk na kwestie ochrony przyrody, mogą dodatkowo zainwestować w urządzenia do kompostowania odpadów organicznych.

 

Kontrowersyjną kwestią od dawna dzielącą pracodawców i pracowników jest palenie w miejscu pracy. Co prawda w 2011 r. został zniesiony obowiązek wydzielania w zakładach palarni, a zakaz palenia wprowadziło większość przedsiębiorstw, jednak nałogowi palacze obchodzą przepisy tworząc prowizoryczne “palarnie” poza budynkiem. Pomijając kwestie rozliczania dodatkowych przerw “na dymka”, pracodawca ma dwa wyjścia – albo walczyć z tym procederem, albo zniwelować jego skutki w postaci porozrzucanych niedopałków poprzez wydzielenie zewnętrznych palarni z odpowiednią liczbą popielniczek.

 


Article Tags:
·
Article Categories:
Artykuły

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

http://inklouds.pl http://cuncambias.org http://eidola.org